Vegansk risengrød med lækre toppings

Vegansk risengrød

Hvilken mælk skal man bruge for få den rigtige smag og konsistens når julengrøden over dem alle; risengrøden skal være vegansk?

Det giver jeg svaret på her, hvor du både får den klassiske risengrød topping og 3 nye toppings du kan variere din julegrød med.

Vegansk risengrød

Drej kun universet helt omkring, vend kun op og ned på alle ting

…. rør blot ikke ved min gamle jul, jul, jul, jul, jul, jul, rør blot ikke ved min gamle jul.

Sådan lyder de sidste strofer fra julesagen; Sikken voldsom trængsel og alarm.
Fra 1848…!

Meget må man ændre og fornye, så længe julen forbliver det samme.
Så hvis nu jeg fortæller dig, at du stadig kan få din risengrød, vegansk!

Der rent faktisk smager 100 % som den du er vant til.
Bliver du så ikke glad?

Det tænkte jeg nok!

Vegansk risengrød

Som laktoseintollerant og nu veganer, har jeg kogt mig igennem M A N G E portioner risengrød, for at ramme den helt rigtige smag og konsistens.
Neutral soyamælk, soyamælk med vanilje, mandelmælk, cashewmælk og havremælk er alle afprøvet og fundet ikke egnede.

Det var først til et julearragement sidste år, hvor smukke og seje Joanna Scarlett stod for grøden at 10 øren faldt og den helt rigtige mælk, til at få den perfekte risengrød var fundet!

Svaret er rismælk.

Grødris kogt med rismælk – det giver den helt rigtige smag og en let og cremet risengrød.
Sådan!
Julen er redet!

…. og kanel blir´strøed

En portion risengrød med kanelsukker og smørklat – og der ikke et juleøje tørt.

Vi bruger en vegansk smør fra narurli´, den syntes vi smager godt.
Men vi kan også finde på at bruge kokosolie.
Både Alma og jeg elsker nemlig smagen af kokos.

Nu kan jeg jo godt lide at eksperimentere med smage og jeg elsker også at bryde normerne for madlavning.

Jo vist, risengrød med kanelsukker og smørklat smager skønt.
Men er det den eneste måde at spise den på?

Det vil jeg lade være op til dig!

Jeg giver ihvertfald med 3 nye bud på lækre toppings til risengrøden.
Fordi har du børn, så ved jeg, at du kommer til at spise mange portioner risengrød, inden vi når juleaften.

Så måske lidt variation ikke er så dårligt endda …?

Skulle du mod forventning have risengrød til overs, så se her hvordan du laver veganske klatkager.

Vegansk risengrødVegansk risengrød

Vegansk risengrød med lækre toppings
 
Forberedelse
Tilberedning
Samlet
 
Forfatter:
Opskrifts type: Vegansk, glutenfri dessert
Ret: Jul
Antal personer: 4-6 portioner
Ingredienser
  • 1 liter rismælk
  • 2 dl. grødris - urtekrams er de bedste
  • 1 nip flagesalt
  • TOPPINGS:
  • Den klassike: kanelsukker og smørklat, vi bruger Smørbar fra Naturli´
  • Den søde: Strødadler, hampefrø og kanel
  • Den knasende: Æbletern, ristede hasselnødder og kanel
  • Den smukke: Granatæblekerner, pistacienødder og kanel - altid kanel!
Fremgangsmåde
  1. Bring mælk og grødris i kog.
  2. Skru ned til lav varme og lad grøden simre under låg i 40-45 min.
  3. Rør i grøden flere gange undervejs.
  4. Smag til sidst grøden til flagesalt.
  5. Server risengrøden med din foretrukne topping.

 

Få guiden til den ultimative veganske jul.
Alt fra risengrød, ris ala mande, nøddesteg, salater, godter og brunch. Ja selv sauce og ostebord.
Jeg har sørget for det hele, nu er det bare op til dig hvad du vil servere for dig og dine kære.

Tryk på billedet og du kommer til guiden.

Rigtig glædelig jul!