5 grønne retter til din sunde uge – Vegansk madplan uge 11

Vegansk madplan

5 grønne retter til din sunde uge – veganske, glutenfrie, nemme at lave og fyldt med masser af grøntsager og masser af smag!

Du får tips til hvordan du kan gøre madlavningen lettere og mere glidende ved at gøre foreberedelser til dagen efter helt uden ekstra arbejde. På den måde får du lyn hurtig og sund mad alle ugens dage.

Oven i dét, får du også en indkøbsliste med alt du behøver, for at kunne lave de 5 lækre, sunde og veganske aftenmåltider.

Vegansk madplan

Sund og hjemmelavet mad i en travl og tætpakket hverdag er ikke altid lige realistisk og da slet ikke hver dag …

Mén, det kan altså sagtens lade sig gøre også helt uden at skulle stå i køkkenet i flere timer ad gangen, fordi hvem har i virkeligheden tid til det?

Det er ganske enkelt – tricket er i første omgang at lave en plan og holde sig til den. Dernæst får du handlet alt ind, du skal bruge til hele ugen.  Tilsidst skal overlevelses tankegangen om “hvad skal vi spise idag” stoppe – du skal tænke fremad også. Det kræver måske lidt tilvænning, men det er legende let når først du er igang.

Du skal begynde at forberede noget af det der skal bruges dagen efter; koge eksta ris og quinoa, snitte mere grønt, lave dobbelt portion dressing – den slangs! Helt uden at bruge eksta tid – men faktisk vinde tid dagen efter, fordi du allerede er et skridt foran.

Det giver overskud i hverdagen og lækker og hjemmelavet mad.

Afrikansk peanutsuppe

MANDAG: Afrikansk peanut suppe

Mexikansk bønnefad

TIRSDAG: Mexikansk bønnefad

Alt i et fad, når det både skal være nemt, hurtigt og smage piv hamrende godt!

Idag går det stærkt! Kogt quinoa fra i går og bønner fra dåse – maden er næsten allerede lavet…

TIP: Har du rester tilbage kan det fryses ned eller blive til en lækker madpakke.

Okonomiyaki og rød rissalat med spidskål og wakame tang

ONSDAG: Okonomiyaki og rød rissalat med spidskål og wakame 

Okonomiyaki og rød rissalat med spidskål og wakame tang – den japanske madpandekage, der er umulig at udtale, men som smager vidunderligt!
De er fyldt med grøntsager og proteiner og bliver her kombineret med en lækker og mættende spidskålssalat.
Enkel, smagfuld og nem aftensmad, der kan laves på under 30 min.

TIP: Idag skal du koge maser røde ris, dem skal du nemlig bruge både torsdag og fredag.

Buddha bowl med jordskokker, ærtecreme og kikærter

TORSDAG: Buddha bowl med jordskokker, ærtecreme og kikærter

Buddha bowl med jordskokker, ærtecreme og kikærter er et dejlig mættende og farvestrålende måltid med alt i én skål.
Grøntsager, proteiner, kulhydrater og sunde fedtstoffer.

De røde ris kogte du igår, nu skal der bare bage bages jordskokker og laves ærtecreme – men det kræver ikke mange minutter i køkkenet.

TIP: Hvis laver eksta ærtecreme er den god som dip til grøntsagerne i madpakken eller som spread i en sandwich.

Veganske blackbean bøffer

FREDAG: Veganske blackbean bøffer med rødbedesalat

Endelig weekend!

Veganske blackbean bøffer med rødbedesalat og mandel-appelsin dressing er hurtig nok til at kunne laves på en travl hverdag og lækker nok til at kunne serveres for middagsgæsterne i weekenden.

Blackbean bøfferne er nemme at lave og det er her du bruger de sidste af de røde ris. Bøfferne har masser af smag og bid og så er de fulde af proteiner og mættende fibre. Har du flere bøffer tilbage kan de fryses og blive til en hurtig aftensmad i næste uge.

Vegansk og glutenfri banankage med peanutbutter og chokolade

WEEKEND LÆKKERI: Vegansk og glutenfri banankage 

Skal der bages i weekenden, så prøv denne lækre banankage – perfekt måde at få brugt de overmodne bananer i frugtskålen og perfekt til at få stillet lækkersulten med.


God fornøjelse med maden, jeg håber madplanen giver dig masser inspiration til at lave sund, lækker og hjemmelavet mad hele næste uge.

Jeg har før lavet madplaner hver uge, men så gik jeg væk fra det igen.

Nu er spørgmålet så bare – er det noget jeg skal genoptage?