Sweet potato toast

Sweet potato toast

Sweet potato toast – den nye måde at spise toast på.

På skiver af søde kartofler og med alle dine yndlings toppings.
Du kan lave dem på 2 måder – i ovnen eller i brødristeren, hvis du skulle have sådan en stående.

Det er nemt og lækkert!
Din nye yndlings morgenmad måske?

Sweet potato toastSweet potato toast

Sweet potato toast  – toast på skiver af søde kartofler

Sweet potato toast – er du klar til at bytte toastbrødet ud med sød kartoffel?

Jeg har mange forskellige køkkenmaskiner og redskaber til at fylde bord, skuffer og skabe op i mit køkken.
Men en brødrister er altså ikke en af dem, og jeg er faktisk i tvivl om hvorvidt jeg nogenside har ejet sådan en…
Nu er der jo heldigvis ikke noget som en brødrister kan klare, som en ovn ikke også fikser.

Hvor det måske virker lidt fjollet at starte ovnen op for en enkelt bolle eller et par skiver brød, så bliver ovnen derimod det mest oplagte valg, når der skal laves sweet potato toast. Det er hurtigere og du kan lave mange skiver på én gang – her er 2 skiver nemlig aldrig nok …

Galt eller genialt?

Bagte søde kartoffel skiver istedet for brød siger du?

Du har sikkert allerede gættet at jeg syntes det her er ret så genialt, nu er spørgsmålet så bare om jeg kan overbevise dig om det samme.
Fordi sådan en skive ristet og sprød skive brød er der ikke meget der kan slå – det giver jeg dig fuldkommen ret i.
Men hvad sweet potato toast ikke har i sprødhed har den tilgengæld i smag og sundhed – og det tæller da også, ikke?

Jeg er ihvertfald fan!

Elsker du også brød?

– men skal undgå gluten, spare på kalorierne, øge grøntsags indtaget eller bare frisk på at prøve noget nyt?

Så kunne jeg måske friste med fx.

Grønne glutenfrie quinoaboller

Broccoliboller

Karry vafler

Sweet potato toastSweet potato toastSweet potato toast

Sweet potato toast
 
Forberedelse
Tilberedning
Samlet
 
Forfatter:
Opskrifts type: Vegansk, glutenfri
Ret: Morgenmad, frokost
Antal personer: 6 skiver/1-2 personer
Ingredienser
  • 1 stor sød kartoffel el. 2 mindre
  • FORSLAG TIL TOPPINGS:
  • Avokado skiver med hindbær og ristet kokos
  • Kokos-cashewsmør med bananskiver og ristet kokos
  • Vegansk nutella fx. fra Naturli med jordbær og hakket mørk chokolade
  • Alpro soya yoghurt med blåbær, gojibær og hampefrø
  • Most avokoado med tomat og hvidløgsspirer
  • Pesto, rucola og æble
Fremgangsmåde
  1. Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
  2. Vask den søde kartoffel grundigt og skær den i ca. 1,5 cm tykke skiver.
  3. Placer skiverne på bagepladen, sæt den i ovnen og bag i ca. 20 min - skiverne skal være møre, men ikke bløde.
  4. Top skiverne med de valgte toppings og spis så mange du kan til enten morgenmad eller frokost.