Smoothieboosters og toppings

Smoothieboosters og toppings gør din i forvejen super sunde smoothie, om muligt, endnu mere sund.

Der skal ihverfald ikke herske nogen som helst tvivl om, at det bliver et festfyrvækeri af en morgenmad, med alle de farverige og knasende toppings.

Fordi er der én ting her i livet man ikke skal gå ned på, så er det toppings!
Så lad topping festen begynde!

 

Sund, sundere, sundest?

Frugt er sundt?
Grøntsager er sundere?
Men superfoods er sundest?

Eller, det ved jeg så ikke helt om de er.
De kan ihvertfald noget mere end hvad et helt almindeligt æble eller broccoli kan.
Det er jo derfor, de har fået betegnelsen “super” til fornavn.

Er de nødvendige?
Nok ikke …
Men kan de gøre en forskel?
Uden tvivl!

Jeg kan kan huske da jeg, for efterhånden en del år siden, begyndte at booste min godmorgen greenie med spirulina, bemærkede en tydelig forbedring af min hud. Efter allerede er par dage, var den mærkbart mere ren og glødende.

Og senere, da jeg begyndte at bruge maca, kom der efter et par år med uro i hormonbalacen, styr på den igen.

Derudover bemærker jeg også bedre energi, stærkt immunforvar, mindsket høfeber, styrket hår og negle – der ovenikøbet vokser hurtigere og med garanti en masse andre ting, som jeg nu bare tager for givet, men ikke ligger mærke til fordi jeg over en lang periode, har brugt en bred variation af superfoods.

Kald mig bare Helse Else, men min personlige erfaring med superfoods er, at de rent faktisk gør en forskel.

Smoothieboosters og toppings

Smoothieboosters og toppings er for mig det, der gør en omgang blendede grøntsager til en festlig sundhedsbombe.
Der både smager godt, ser godt ud OG giver mig en følelse af at jeg gør noget godt for mig selv.
Lidt på samme måde som en ansigtbehandling eller massage kan.

Som sagt, er superfoods i min – nærmest daglige greenie, noget jeg har gjort længe.
Derfor er mit udvalg af både boosters og toppings ret bredt.

Jeg bruger ikke nødvendigvis alt sammen på engang.
Men vurderer det sådan lidt fra dag til dag hvad jeg har lyst til.

Bliv inspireret til hvordan du kan booste og toppe dine smoothies, og hvad de alle sammen er godt for her:

Græskarprotein –  indeholder hele 63% protein. Græskarprotein er et særdeles godt vegansk protein, da det indeholder alle essentielle aminosyrer. Derudover har et højt indhold af magnesium, zink og jern og indeholder naturligt høje niveauer af E-vitamin, folat og et flertal af B-vitaminer.

Chlorella – er en af de mest næringsrige planter i naturen, det indeholder alle aminosyrer, vitaminer og mineraler! Den indeholder også de essentielle fedtsyrer omega-3 og omega-6Chlorella er rig på antioxidanter, der styrker immunforsvaret og beskytter mod frie radikaler, som kan beskadige cellerne.

Morringa – er ekstremt nærende og bladene indeholder mere end 90 forskellige næringsstoffer i form af vitaminer, mineraler, antioxidanter, omega fedt og fytonutrienter. De er fyldt med protein, mineraler og vitaminer, sammenlagt 92 næringsstoffer og 46 antioxidanterBladene indeholder 18 af 20 aminosyrer, herunder alle 9 essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv kan producere. Dette proteinindhold er yderst sjældent blandt grønne planter, og gør det til en komplet proteinkilde.

Spirulina –  er en spiralformet blå-grøn alge. Den er en fantastisk cocktail af forskellige næringsstoffer, Bla. indeholder den ekstremt meget protein af høj kvalitet, op til 60-80%. Spirulina er rig på klorofyl og er derfor basedannende. Og har derudover antioxidante og immun-forstærkende egenskaber.

Maca – indeholder store mængder af vitaminer, fibre, enzymer, og alle de essentielle aminosyrer. Maca en meget kraftfuld adaptogen, med egenskaber, som hjælper kroppen med at håndtere udfordrende forhold, såsom langvarigt stress og kan få balance i hormosystemet igen.

Bipollen – er et af naturens kraftigste fødevarer.  Bipollen bedømmes til at indeholde de enzymer og coenzymer som kroppen har brug for, i en perfekt balance. Bipollen er et godt og naturligt multivitamin. Det indeholder udover de 22 forskellige aminosyrer også de fleste vitaminer, mange enzymer, flavonoider og mineraler.

Hampefrø – indeholder mange vitaminer og mineraler. Derudover er de rige på proteiner, og sammenlignet med soyabønner er hampefrø lettere at fordøje. Hampefrø er det eneste spiselige frø med gammalinolensyre (GLA). Proteinet i hampefrø indeholder alle 10 essentielle aminosyrer, hvilket er mere end andre plantebaserede proteinkilder. De er også rige på vegetabilsk omega-6 og omega-3, som er i det optimale forhold (3:1)

Kakaonibs – indeholder en masse flavonoider, antioxidanter (10% af sin vægt), og mineraler, såsom jern, zink, kobber, magnesium, mangan og chrom. Desuden indeholder kakaonibsene anandamid, teobromin og fenyletylamin, som er ansvarlige for de mange sundhedsmæssige fordele i kakao.

Frysetørret jordbær – knaser dejligt og giver lækker smag af sol og sommer.
Kokosflager – ekstra tykke, ekstra knasende og ekstra meget kokossmag!
Poppet quinoa – en finurlig lille sag, der er sjov og lækker at drysse på sine smoothies
Granola – masser af smag og masser af knas gør smoothien ekstra lækker
Boghvedeflager – ekstra krispigar! Jeg er afhængig af dem !!

Nu sidder du måske og tænker hvor du kan få fat i sagerne henne?

Jeg køber alle mine boosters og toppings hos Rawfoodshoop.dk

Her kan jeg få alt samlet, alt er øko, priserne fordelagtige og levering lyn hurtig.
Hvad mere kan man ønske sig?

Smoothies vs. greenies?

Er der overhovedet en forskel?
På en smoothie og en greenie, altså …

Fordi, sådan overordnet set er det jo begge dele en omgang blendet frugt og grønt.
Men går vi lige i detaljerne ..

En smoothie indeholder primært frugt og nærmest intet grønt.
En greenie indeholder modsat primært grønt og nærmest intet frugt.

Til fælles for dem begge er, at det er mængden af tilsat væske, der afgør om de skal drikkes eller spises med en ske.

Jeg foretrækker ske versionen – fordi det betyder topping fest!
Få masser af inspiration til dit topping underlag her:

Guide til den gode greenie bowl
Grøn smoothiebowl med spinat, tahin og friske figner
Matcha smoothiebowl
Kanel smoothie
Sund jordbær smoothie
Brombær smoothie
Lakridssmoothie med fennikel og blåbær

Booster du …?

Hvis du gør, så del gerne hvad du booster med i kommentarfeltet, ikke?

Del endelig også din boostede smoothie på Instagram og tag mig @vanloseblues og brug #vanloseblues, så jeg ikke går glip af dem.
Jeg vil elske, at se din kreation af min opskrift!

Smoothieboosters og toppingsSmoothieboosters og toppings

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem

GemGemGemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem

GemGem