Det spiser jeg på en dag – Vegansk og glutenfri

// Reklame for Daily Care //

Er du nysgerrig på hvad en veganer som jeg spiser i løbet af en dag?
Hvordan jeg får nok protein, vitaminer og andre vigtige næringsstoffer?

Så se med her, hvor jeg viser alt jeg spiser i løbet af en dag og hvad jeg tager af tilskud for at blive dækket ind.⁣

Det spiser jeg på en dag - Vegansk og glutenfri

Det spiser jeg på en dag

Jeg har spist vegansk i omkring 4 år nu.

Hvor længe sådan helt præcist, ved jeg ikke, da valget om at blive veganer ikke kom fra den ene dag til den anden.
Det kom sådan lidt snigende ind på mig, da jeg kunne mærke, at det var den rigtige vej for mig at gå.

Det her kan komme muligvis komme til at lyde en anelse langhåret, hippi og Helse Else agtigt.
Nu er du advaret, ok?

Måden jeg spiser på er meget intuitivt.
Jeg lytter til min krop og mærker efter hvad den har brug for.
Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mæt.

Jeg tracker derfor ikke mine måltider og tæller på ingen måde kalorier.

Hvad jeg istedet gør er, at sørge for at spise en sund og varieret kost med masser af grøntsager, frugt, bælgfrugter, nødder, frø og kerner.
Hver dag !!

På den måde bliver jeg dækket ind på både proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer og mineraler.

Eller, det vil sige næsten …

Det spiser jeg på en dag - Vegansk og glutenfri

Grøntsager og kosttilskud

Som veganer er der nemlig en meget vigtig ting du ikke kan spise dig til.
Uanset hvor mange kilo grøntsager, hampefrø og andre superfoods du spiser til dagligt.

Den vigtige ting er B12.

B12 vitaminet er livsnødvendigt, fordi det blandt andet bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer, at nervesystemet fungerer normalt og medvirker til en normal psykologisk funktion.

B12 gennem kosten kan kun fået igennem animalske produkter.

Derfor skal man som veganer tage B12 som kosttilskud.
Jeg tager B12 vitamin fra Daily Care, fordi de som de eneste på markedet, indeholder de 2 naturlige kilder til B12. Nemlig methylcobalamin og adenosylcobalamin.

Pillen ligges under tungen, hvor den skal opløses, det giver en høj optagelse af B12.
Den smager dejligt og frisk af citron, så det føles lidt som at sutte på et bolsje.

B12 fra Daily Care kan købes på apoteket.

Det spiser jeg på en dag - Vegansk og glutenfri

Det spiser jeg på en dag - Vegansk og glutenfri

Morgenmad, frokost og aftensmad

Men ingen snacks?
Det er nok det spørgsmål jeg bliver stillet aller mest …
Bekymringen om jeg nu får nok proteiner, bliver stærkt overgået af, hvordan jeg dog kan leve uden at snacke.

Jeg spiser 3 gange om dagen.
Morgenmad, frokost og aftenmad.

Tilgengæld er mine portioner store.
Meget store !!!

Jeg spiser kun når jeg er sulten, rigtig sulten.
Ikke kun sådan sulten for sjov, det gider jeg ikke.

Mad for mig smager bedst når jeg er sulten, så istedet for at små snacke dagen igennem.
Vil jeg hellere gemme apetitten til de 3 hovedmåtider.

Fordelen ved at spise sig mæt, sådan rigtig mæt, ved de 3 hovedmåltider, betyder også, at jeg ikke hele tiden tænker på mad.

Det kan måske virke sådan lidt paradoksalt, at en madnørd som jeg, gerne vil slippe for at tænke på mad hele tiden. Men det er faktisk en befrielse, ikke hele tiden skulle tænke på hvornår og hvad, jeg skal spise næste gang.

Men hvad spiser jeg så på en dag?

Morgenmad:

Til morgenmad lige for tiden spiser jeg en grøn chiamousse, der består af chiafrø, hampefrø, spinat, spirulina, chlorella og maca. Den topper jeg med soya yoghurt, friske bær, ristet boghvede, kakaonibs og bipollen.

Det er også om morgenen at jeg tager min B12 vitamin og så drikker jeg også gerne et par kopper kaffe.

Få opskriften her: Grøn Chiamousse

Frokost:

Jeg har ofte mad stående klar i køleskabet.
Enten fordi jeg har noget tilbage fra en opskrift test, fotoshoot eller bare fordi jeg har forberedt en masse så det er nemt og hurtigt at få en sund og mættende frokost.

Til frokost spiser jeg gerne en stor salat. Denne her besod af lilla spidskål, fennikel, rucola, grape, blåbær og pinjekerne og selvfølgelig tahindressing. Hertil noget kogt quinoa, stegte kartofler og masser af hummus.

Få opskriften på min fortiden favorit hummus her: Sriracha-lime hummus

Aftensmad:

Mere salat, flere grøntsager og lækre bøffer.

Jeg elsker at kombinere friske salater med bagte grøntsager, så til aftensmad lavede jeg en ny salat af blomkål, bagt aubergine, spinat, granatæblekerner og ristede sesamfrø.

Jeg bagte også broccoli og blomkål vendt med gærflager, salvie, rosmarin, salt og sesamolie.
Og fordi jeg havde kogt quinoa i køleskabet lavede jeg også nogle bøffer.

De blev lavet sådan lidt på slump, men de minder nok lidt om disse her:

Black bean bøffer

Jeg fik naturligvis også tahindressing til og så havde jeg lyst til et glas rødvin, så sådan et fik jeg mig også.

Det handler om balance, ikke?

Det var alt jeg spise den dag.
Jeg har med vilje ikke angivet mængder og portionerne på billederne afspejler heller ikke portionerne jeg spiste, der blev fyldt op mere end engang.

Både til frokost
… Og til aftensmad !!

Jeg sagde jo at mine portioner var store, ikke?

Snickers hummus

Vanløse Blues